Energiekosten - Part 2

In navolging van gisteren heb ik vandaag de laatste meterstanden kunnen  bemachtigen om het jaar 2011 af meet te kunnen sluiten. Hieronder kan ik dan ook met gepaste trots melden dat ik dit jaar onder mijn streefverbruik ben gekomen. Voor 2011 had ik het volgende streefgebruik:

2011:
Elektra: 1600 kwh
Gas:      1500 m3 

Ons huis is een doorsnee rijtjeswoning van 145 m2. Ik woon er samen met mijn vriendin en 2 kleine katjes. We stoken maar tot 19 graden en werken allebei. We wonen er echter pas sinds december 2010 dus echt een accuraat stookgedrag hebben we daar dus nog niet voor gevonden. Dit is ons eerste echt jaar. We hebben verder een VR ketel en oude radiatoren en al om bekende oude thermostaat draaiknop.





We zitten dus met zowel elektra als gas onder ons streefverbruik. Het was dan ook wel een mild jaar, vorig jaar hadden we 3300 graaddagen en dit jaar nog geen 2600.

Ons huis is echter een zeer koud uit. Wanneer we sávonds naar bed gaan en s'morgens wakker worden kan het erg koud zijn geworden. Van 19 graden kan het dan soms nog maar 13-14 graden zijn in de huiskamer. Als we de kachel uitlaten is dit sávonds als we thuis komen gedaald naar 12 graden als het echt koud buiten is (onder de 3 graden). We zetten de kachel ook echt uit, omdat anders s'avonds de kachel aanspringt en er dus onnodig gas wordt gebruikt. We liggen immers toch op bed.

Voor volgend jaar wil ik echter het streefverbruik verder laten dalen, ervanuit gaande dat het dezelfde winter wordt als dit jaar. Een milde winter dus. Ik hoop op de volgende waardes uit te komen:

Streefverbruik 2012:
Elektra: 1400 kwh
Gas:      1200 m3

Om dit te halen heb ik het volgende in gedachte om uit te voeren dit jaar:

- aankoop van een HR ketel
- HR ketel laten inregelen via extern bedrijf (niet op 70 graden instellen dus, maar 55 graden!)
- Waterzijde radiatoren aanpassen
- Radiatorfolie achter kachels plakken

Voor elektra valt er niet veel meer te bezuinigen. We hebben geen apparaten wat aan staat afgezien van de koelkast/vriezer. De rest zit achter schakelaars of heeft al spaarlampen. We maken verder ook veel gebruik van de laptop in plaats van desktop. Plan is wel om zonnepanelen te kopen om een verbruik van 0 te krijgen. Maar dat is nu nog toekomst muziek.

Morgen zal ik meer vertellen over mijn toekomstplannen, en hoe ik op dit moment dat wil gaan halen.

Verder ben ik wel benieuwd wat jullie verbruiken aan elektra en wat jullie hieraan doen?

Reacties

Samantha zei…
1 tip over je gasgebruik het kost veel meer gas om je huis te verwarmen naar 19 graden als het bijvoorbeeld maar 12 graden is dan dat je constant maar 3 graden verschil heb zitten tussen het laagste en het hoogste. Ik wilde het eerst ook niet geloven, maar heb de proef op de de som genomen en inderdaad het schilde in gebruik.
Samantha,
Ik heb dit reeds geprobeerd, echter bleek dat ik dan nog meer gas verbruik. Ons huis verliest een hoop warmte. Waardoor dit niet rendabel zou zijn. Ik heb liever een uurtje dat het wat kouder is dan dat ik een paar honderd euro meer ga uitgeven. Bovendien is dit van tijdelijke aard omdat ik hier echt wel wat aan wil doen :) Echter nodeloos gas verspillen vind ik zonde van het milieu en van mijn portemonnee
Anoniem zei…
Zielepoot

Populaire posts