Je blijft klussen in een koophuis

De laatste tijd merk ik aan mezelf dat ik een hoop zaken wil aanpassen aan ons huis. Of dat er opeens een hoop zaken aandacht verdienen. Vroeger was ik altijd van mening dat het toch raar is dat iemand altijd aan het klussen is aan zijn huis, en nu ben ik zelf de persoon die altijd bezig is!

De drang naar aanpassingen

Na onze kozijnen vallen ons namelijk meteen een paar andere klusjes op. Namelijk het schilderen van het  houtwerk, wat toch wel weer wat aandacht nodig hebt. Of de schoorsteen opnieuw voegen. Daarnaast nog wat aandacht voor ons platte dak op de bijkeuken, en zo kan ik nog wel even doorgaan!

Je blijft altijd maar klussen in huis! Nooit zal een huis af zijn, en je kan er altijd geld in proppen, maar nooit zal je zeggen. Nu hoef ik er niets meer aan te doen. Des te meer verbaasd ben ik over mensen dat ze zeggen dat hun huis klaar is en ze de eerste paar jaar niets meer hoeven te doen. Dan heb ik het niet over huizen die net geheel verbouwd zijn, maar over huizen waar je zichtbaar gebreken aan ziet.

De reden waarom ze hier niets aan doen lijkt mij logisch. Het kan zijn dat het ze niet irriteert, maar het kan ook zijn dat ze er geen geld voor hebben. Beide zijn verklaarbaar, maar als het een koophuis is, moet je toch weten dat je onderhoudskosten per jaar hebt en kan je sommige dingen niet uitstellen.

De buren

Zo heb ik bijvoorbeeld onze buren. Ze hebben recentelijk nog eigenhandig de buitenboel geverfd. Het zag er op het eerste gezicht netjes uit, echter hebben ze een klimopplant laten groeien op het schilderwerk! Met als resultaat dat het verwerk meteen eraf kwam toen ze deze er weer aftrokken. Aanpakken zou je zeggen! Want je hout is niet meer beschermd. Helaas doen ze daar niets aan en is het inmiddels ook op andere plekken aan het afbladderen! Zonde want je besteed er aandacht en tijd voor, en binnen 1 seizoen ziet het er weer uit alsof je nooit wat doet aan je huis!

Zo zie ik nog veel meer mensen die hier weinig tot niets aan doen, en dat vind ik zonde. Zelf zullen we ook dingen op een vreemde manier doen voor de buitenwereld, maar ik zal zeker genoeg aandacht aan onderhoud in huis besteden, want we zijn erg trots op wat we hebben en het verwaarlozen is echt zonde van het huis.

Klussen jullie elk jaar veel in huis?

Reacties

Nans zei…
Poeh... de eerste jaren niet ivm ziekte. Nu pakken we elk jaar wat groots aan. Vorig jaar de slaapkamers alledrie gestuct en alles (maar dan ook echt alles...) in die kamers geschilderd en nieuw laminaat gelegd. Dit jaar een make-over van de woonkamer (schouw eruit, gestuct, alles gewit / geschilderd) en isolatie van de gehele zolder.
En elk jaar een stukje buitenboel schilderen natuurlijk.

Deze winter zou ik binnenshuis nog wel eea willen schilderen. Hopelijk zijn we dan eindelijk van al die rare kleuren af....

Voor volgens jaar staat de keuken op de planning + de tuin aan de zijkant van het huis.
Anoniem zei…
Zeer zeker en indien je alles fatsoenlijk bijhoudt, bespaar je op den duur ook geld. Want houtwerk wat goed onderhouden wordt, hoef je niet zo snel te vervangen. Mijn vroegere baas zei altijd het volgende hierover: een eigen huis is een eeuwigdurende hobby. En gelijk had hij, maar ik vind het zelf ook fijn dat je dingen aan je huis naar eigen smaak en inzicht kunt uitvoeren.
Anoniem zei…
Ik kijk wel eens jaloers naar mijn huur-buren. Buitenom wordt alles geschilderd, nieuwe keuken van de woningbouw enz. Mijn huis is uit begin 1970, en er zit al zoveel geld in. Alles wat we toen we het kochten hebben aangepakt, begint nu weer lelijk te worden. Maar goed, inderdaad bijhouden is het halve werk, wel vervelend is het als je zelf niet echt handig bent. Julia
Anoniem zei…
Eerlijk gezegd merk ik dat we er minder fut voor hebben dan toen we pakweg eind twintig waren. Toen waren we altijd in touw en de klussen werden sneller aangepakt (minder uitgesteld). Nu is het soms echt kiezen tussen uitbesteden en zelf doen, tussen duur maar snel en goedkoop maar ingepland tussen zoveel andere dingen. De oorzaken? Vermoedelijk dat we kinderen hebben en dat opvoeden altijd voor gaat :-), het feit dat we meer reistijd voor ons werk hebben en meer drukte op het werk, en het feit dat we ouder worden en meer tijd nodig hebben om te herstellen van die drukte. En die nemen we maar, want langzamerhand groeien we toe naar mantelzorg aan onze bejaarde ouders. Mensen komen voor dingen.
Loonlijstmama
Joanne zei…
Wij zijn waarschijnlijk één van de weinigen die veel klussen in een huurhuis. Op de tuin na zijn wij bijna klaar. Na jaren schuren, schilderen, verbouwen is ons huisje naar onze zin. Wij hebben er veel geld in gestopt. Volgens velen zonde!!, maar wij wonen er toch? dan wil je het ook wel leuk hebbn.Ik heb er absoluut geen spijt van. Best wel jammer dat het bijna af, is. Ik hou van klussen.

Liefs Frederique
Anoniem zei…
Hier niet neem nieuwbouw zit je voor de komende 10 jaar goed voor klusvrij wonen :)
Dertiger zei…
nee. huurhuis uit 2004 geloof ik. wij wonen er nu bijna 4,5 jr. t klussen wat we gedaan hebben is bijv dochter naar andere kamer toen ik zwanger was van de 2e en dus nieuw behang etc. kasten in elkaar zetten. trap is dichtgemaakt toen ik zwanger was van dochter, traphekjes ophangen, plankjes ophangen, etc :p decoratief klussen dus vooral. verder niets. heerlijk.
Ernie zei…
We wonen in een 'nieuwbouw' woning. De klussen bestaan uit 'onderhouden'. Ieder jaar het trespa van de dakoversteek schoonmaken, verfwerk controleren, 2xper jaar ventilator afzuigsysteem schoonmaken, verwarmingsketel controleren (eventueel water bijvullen) droger helemaal van binnen en buiten stofvrij maken enz. enz. Onze buren maken de dakoversteek niet schoon dit is duidelijk te zien. Onze dakoversteek ziet er altijd als net nieuw geschilderd uit. Als je ieder jaar aandacht besteed aan een onderhoudspuntje van je huis dan houd je het tip top in orde.
Theo zei…
Ik klus heel veel. Ik heb ook het idee dat mijn huis nooit af is...

Populaire posts